Mitä ryhmä sinulle merkitsee? Pieni ”epätieteellinen minitutkimus” käsityöryhmissäni

Kevät tulee, valo tulvii ikkunoista ja kaasujalkaa painetaan raskaammin, ilokseni vain ompeluilloissa. Koukut kolisevat ja puikot kilisevät aamuryhmän puheensorinan keskellä. Kevätnäyttelyitä pidetään ja tehtyjä töitä ihastellaan ihan vain ryhmienkin kesken.

Mikä ISO ilo onkaan käsityönopettajana ollut lukea eri lehdistä, verkkokolumneista ja somen kanavilta, kuinka käsityö lisää hyvinvointia, kehittää käden ja silmän yhteistyötä (aivot tykkäävät, kehittyy näppärät sormet), laskee verenpainetta etc. Kyllä käsityö saa välillä ”verenpaineen kohoamaankin”, mutta toisaalta, opettaa tekijälleen kärsivällisyyttä, työtapoja toistettaessa ja opetellessa. Purettu on saumaa ja hammasta purtu. Minäkin! Mutta onko parempaa tunnetta, kun onnistuu, oivaltaa ja luo jopa ihan uutta? Avot! Kaikki tunteet ovat tuttuja ja sallittuja käsitöitä tehdessä!!!

Kymmenes vuosi vapaan sivistystyön opettajana pyörähti käyntiin. Tohdin sanoa ääneenkin, että tästä työstä tykkään ja kovasti. Lainatakseni erään kollegani sanoja, ”käsityön opettaminen on hyvin kokonaisvaltaista”. Se kulkee mielessä ideoiden ja suunnitelmien muodossa päivin ja öin. Hyvässä mielessä! Työ on vaihtelevaa ja omaa osaamistaan saa käyttää monipuolisesti.

Olen pitkään pohtinut ryhmän merkitystä opiskelijoille, ryhmäytymistä ja yhdessä tekemistä. Päätin kysyä omilta opiskelijoiltani tätä asiaa ja tein oman ”epätieteellisen minitutkimuksen”. Syksyn ensimmäisellä kerralla infotulvan päätteeksi kysyin heiltä, Mitä ryhmä sinulle merkitsee? En liittänyt kysymykseen johdattavia sanoja: käsityö, opetus, opettaja. Pointti oli RYHMÄN merkitys!

Kirjallisia vastauksia sain kaikilta. Erilaisia, mutta positiivisia! Aihetta on mielenkiintoista pohtia monelta kantilta. Kansalaisopistojen liitto KoL julkaisi syksyllä 2018 tiedotteen Itä-Suomen yliopiston aikuiskasvatustieteen professori Jyri Mannisen tutkimuksesta, jossa todettiin, että kansalaisopisto-opiskelulla on monenlaisia positiivisia vaikutuksia sekä yksilö- että yhteiskuntatasolla. Viime vuoden viimeisessä Taito-lehdessä 6/2018 teemana oli käsityön luoma hyvinvointi ja aihetta käsiteltiin usean artikkelin verran. Kannattaa lukea! Ja juuri luin Tekstiiliopettajaliiton sivuilta artikkelin, jossa aivotutkija Minna Huotilainen kertoo käsityön vaikutuksista mm. keskittymiskykyyn. Linkit artikkeleihin löytyvät kirjoituksen lopusta. Näitä vastauksia lukiessani totesin kyllä samanlaisia asioita sisältyvän keräämiini vastauksiin.

Yhteisellä mielenkiinnon kohteella ja samanhenkisyydellä on iso merkitys ryhmässä. Ikä tai oma tausta ei ole merkityksellistä, vaan rikkautta. Opettajan rooli on tärkeä ryhmähengen luomisessa, opetustilanteen toimivuuden huolehtimisessa ja asiatiedon jakamisessa. Opettaja ei ole entisajan tapaan se ainut ideoiden tuoja ja ”tiedon kaataja”, vaan ideoita ja tietotaitoa jaetaan, asioita pohditaan yhdessä, tavallisten kuulumisten rinnalla. Toisten onnistuminen antaa kaikille ja epäonnistumisissa tuetaan toisia.

Ryhmien vastaukset olivat iltaryhmissä samankaltaisia, aamuryhmän vastauksissa korostui erityisesti arjen rytmin ja sosiaalisuuden merkitys. Yhdessä tekeminen ja sosiaalinen kanssakäyminen on kaikille tärkeää. Tutuksi käyneet ihmiset motivoivat kulkemaan harrastamassa. Ilta on omaa aikaa kiireisessä arjessa, kenties jollekin viikkoon rytmiä ja innostusta tuova kohokohta. Yhteisöllisyys, vertaistuki, kokemusten jakaminen, inspiroituminen muiden töistä, uuden oppiminen, toisten osaamisen hyödyntäminen, luovien ideoiden saaminen ja saatavilla oleva apu ryhmässä kannustavat säännölliseen harrastamiseen.

Yksi tärkeä asia korostui; ihmissuhteista tulee tärkeitä. Jos joku on pois, sitä kaivataan. Jokaisella on oma roolinsa. Se hiljainen tekijä, ei välttämättä halua olla yksin toisessa huoneessa itsekseen tekemässä, vaan nauttii toisten seurasta. Aina ei jaksa ahertaa täysillä, mutta toisten tekemisiä on mukavaa seurata ja jutustelua kuunnella. Ilo ja huumori ovat merkittävässä asemassa. Nauruhan pidentää ikää ja keventää vastoinkäymisissä.

Mitä ryhmä merkitsee minulle? Opettajana? Ihmisenä? Se merkitsee paljon samoja asioita kuin ryhmän muillekin jäsenille: onnistumisia, iloa käden jäljen syntymisestä, ratkottavia asioita, aivotyötä ja yhdessä tekemistä saman asian äärellä.

Kaunis kiitos opiskelijoilleni. Teette työstäni käsityönopettajana merkityksellisen.

Paula Moisala
Kädentaitojen tuntiopettaja (ompelu, lankatyöt, lasten kesäkurssit)
Oulu-opistolla vuodesta 2010
TaM, KK/varhaiskasvatus

Kirjoittajasta