Tämä teksti kertoo,
mikä on kansalaisopisto
ja mitä kansalaisopistossa voi opiskella.
Kansalaisopisto on koulu,
jossa on erilaisia kursseja.
Kansalaisopiston kurssilla
voit aloittaa uuden harrastuksen
ja oppia uusia asioita
sekä tutustua uusiin ihmisiin.
Kaikki voivat opiskella kansalaisopistossa.
Voit tulla kurssille yksin
tai ystävän tai sukulaisen kanssa.
Kansalaisopistosta ei voi valmistua ammattiin.
Jokainen voi itse päättää siitä,
että haluaa opiskella kansalaisopistossa.
Voit mennä sellaiselle kurssille,
joka sinua kiinnostaa.
Kansalaisopiston nimi voi olla
myös työväenopisto, aikuisopisto tai opisto.
Kansalaisopiston kurssi kokoontuu
yleensä kerran viikossa.
Kansalaisopistoissa opiskellaan
usein iltaisin ja viikonloppuisin.
Kursseja järjestetään myös päivällä.
Yksi kurssikerta kestää noin kaksi tuntia.
Joskus kurssi voi kestää yhden viikonlopun.
Kurssit ovat edullisia.
Kansalaisopistoissa on myös paljon luentoja,
jotka eivät maksa mitään.
Internet-sivuillamme on kartta.
Siitä voit etsiä kansalaisopiston,
joka on sinua lähellä.
Internet-sivumme löytyvät
osoitteesta Kansalaisopistot.fi.
Jokaisen kansalaisopiston
omat Internet-sivut ja yhteystiedot
löytyvät samalta sivulta.
Kaikki kansalaisopiston kurssit
ovat kurssioppaassa.
Kurssiopas löytyy kansalaisopiston Internet-sivuilta.
Kirjastoissa on usein myös
paperille painettuja kurssioppaita.
Kansalaisopisto voi auttaa sinua
valitsemaan kiinnostavan kurssin ja
ilmoittautumaan kurssille.
Kysy rohkeasti neuvoa
kansalaisopiston toimistosta,
jos tarvitset apua.
Kansalaisopistossa voi opiskella
monenlaisia asioita.
Alla on esimerkkejä siitä,
mitä kansalaisopistossa voi opiskella.
Voit myös katsoa videon,
joka kertoo selkosuomella,
mikä kansalaisopisto on.
Kansalaisopistovideo löytyy
Youtube-videopalvelusta.
Video kertoo selkosuomella,
mikä kansalaisopisto on.
Videossa on myös suomenkielinen teksti.
KÄSITYÖT
Käsitöiden kursseilla voi oppia esimerkiksi
ompelutöitä, puutöitä, metallitöitä tai askartelua.

MUSIIKKI
Musiikin kursseilla voi opiskella esimerkiksi
laulamista yksin tai kuorossa tai
voi opetella soittamaan jotakin soitinta.

KOTITALOUS
Kotitalouden kursseilla opetellaan ruuanlaittoa.
Voi oppia esimerkiksi leipomaan
tai tekemään eri maiden ruokia
tai valmistamaan erityisruokavaliota.
Erityisruokavalio tarkoittaa sitä,
että kaikki eivät voi syödä kaikkia ruokia.
Syynä voi olla sairaus tai allergia.

KIELET
Kielten kursseilla voi
opiskella erilaisia kieliä.
Voi opetella esimerkiksi
englantia tai japania
tai espanjaa.

LIIKUNTA
Liikunnan kursseilla voi
esimerkiksi jumpata
tai joogata tai tanssia.

KUVATAIDE
Kuvataiteiden kurssilla
voi esimerkiksi opetella
maalaamaan tai piirtämään
tai tekemään keramiikkaa.

TIETOTEKNIIKKA
Tietotekniikan kursseilla
opitaan esimerkiksi
käyttämään tietokonetta
ja valokuvaamaan.
Voit myös saada apua
oman kännykän käyttöön.

YHTEISKUNTA
Yhteiskunnan kursseilla
opitaan ihmisestä ja kulttuurista.
Yhteiskunta tarkoittaa kaupunkeja
ja maita, joissa ihmiset asuvat.

Kuvat: Papunetin kuvapankki, papunet.net (Elina Vanninen, Sergio Palao / ARASAAC ja Sclera)
Tästä voit katsoa tekstitetyn videon, joka esittelee kansalaisopistoja.


