Ismakogian vaikutuksia

[one_half]

Osallistuin ensimmäisen kerran ismakogia-kurssille kesällä 2010. Olin kuullut tästä arkea helpottavia niksejä sisältävästä menetelmästä jo pari vuotta aiemmin, mutta kursseja oli vain yhdessä opistossa Suomessa.

Reumatautia sairastavana kehoni on ajoittain todella huonossa kunnossa. Nivelkivut ja virheasennot veivät ryhdin kasaan, ja omat konstit eivät enää riittäneet. Fysioterapeuttina ilahduin, miten paljon harjoitteet muistuttivat oman alan oppeja, samoin pilatesta, joka oli itselleni liian rasittavaa. Ismakogiassa harjoitukset ovat keveitä ja hauskoja sekä helposti arkeen sovellettavissa. Sain kipinän tähän lajiin, josta on nyt tullut elämäntapa. Laukaan kansalaisopisto tarttui ideaan ja järjesti ismakogian kesäkurssit vuosina 2011 ja 2012. Olen vapaaehtoisena mukana tukemassa kurssin järjestämistä kotipaikkakunnallani kutsumalla Hollannissa asuvan opettajan, suomalaissyntyisen Tuula Readin majoittumaan luokseni. Tänä kesänä 2013 käynnistyy Laukaassa jo kolmas Tuulan kurssi!

Suosittelen kurssia lämpimästi kaikenikäisille, sekä miehille että naisille. Harjoitteet parantavat kehon kannatusta ja lantionpohjan hallintaa. Erityisesti ikääntyessä nämä lihakset tarvitsevat huomiota. Olen myös päässyt lähes kokonaan särkylääkkeistä. Ismakogian oppeja olen jakanut myös jumpparyhmässäni; palaute on ollut kiittävää.

 

Teksti: Päivi Hammarén-Jokela, fysioterapeutti

[/one_half]

[one_half_last]

KUKA?

Professori Anne Seidel (1900-1997), Wien

MITÄ?

Helppo tapa kohentaa ryhtiä luonnollisesti liikkuen ja edistää omaa hyvinvointia pienin, jopa näkymättömin harjoituksin, kehonkokemuksin

KENELLE?

Kaikille, iästä ja kunnosta riippumatta

MISSÄ?

Jokapäiväisessä elämässä, missä tahansa

MITEN?

Yksinkertaisesti tiedostaen istuen, seisten, maaten, kävellen. Anatomisesti oikeassa asennossa kasvoista jalkapohjiin kulkeva lihasketju opetetaan

pienillä harjoituksilla toimimaan koko ajan yhdessä, kehon oman rytmin tahdissa. Keho oppii tunnistamaan oikean- ja vääränlaisen liikkeen.

MIKSI?

Hyvään ryhtiin vaaditaan tietoista liikehdintää.

Tiedostaen liikkuminen, istuminen, seisominen ja käveleminen antaa ulkoista ja sisäistä varmuutta ja tasapainoa. Koko elimistö hyötyy, kun ruumiin eri osiin kohdistuva kuormitus pienenee. Henkinen hyvinvointi kasvaa.

KAUANKO?

Ismakogia on kehon käyttöohje, fyysistä ja henkistä terveyttä edistävä elämäntapa, jota voi harjoittaa rajoituksetta, läpi koko elämän.

Teksti: Tuula Read

[/one_half_last]

Kirjoittajasta

Kommentoi

*