Herkän vatsan kokkikoulu: käytännön apu vatsavaivoihin

Uudenmaan alueen kansalaisopistoissa käynnistyi tänä syksynä uusi ruokakurssien sarja, kun Herkän vatsan kokkikoulun perustaja, ruokabloggaaja ja reseptivelhona tunnettu ruokakirjailija Pauliina Tervo tarjosi ideaansa opistojen kurssitarjontaan.

Yli miljoona suomalaista kärsii tällä hetkellä toiminnallisista vatsavaivoista, kuten turvotuksesta, närästyksestä, ilmavaivoista, ummetuksesta, ripulista ja epämääräisistä vatsakivuista.

Toiminnalliset vatsavaivat kytkeytyvät ärtyvän suolen oireyhtymään tai niin sanottuun herkkään vatsaan, joka reagoi sekä ruoka-aineisiin että elämäntilanteista johtuviin seikkoihin.

Jatkuvat vatsavaivat heikentävät elämänlaatua monin tavoin. Osa joutuu jatkuvasti miettimään, missä on lähin vessa. Kipeän vatsan kanssa voi olla vaikeaa liikkua, eikä päivän aikana jalkapallon kokoiseksi turvonnut vatsa mahdu välttämättä enää illalla housuihin.

Ongelmat myös stressaavat, ahdistavat ja masentavat. Ja mitä enemmän stressaa, sitä huonommin vatsakin voi.

Pauliina löysi itselleen avun 30 vuotta jatkuneisiin vatsavaivoihin FODMAP-ruokavaliosta.

Kirjainyhdistelmä FODMAP tulee englanninkielisistä sanoista Fermentable Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides and Polyols. Suomeksi tämä tarkoittaa fermentoituvia oligo-, di-, ja monosakkarideja sekä polyoleja eli sokerialkoholeja. Kyse on siis huonosti sulavista, kaasua tuottavista hiilihydraateista, jotka kulkeutuvat paksusuolessa elävien bakteerien ravinnoksi.

Paksusuolessa syntyvä käymisreaktio, fermentaatio, on muuten täysin luonnollinen ja suotava ilmiö, mutta herkkävatsaisille tässä prosessissa syntyvät oireet voivat olla varsin kiusallisia.

Ongelmat voi onneksi laittaa kuriin karsimalla tai rajoittamalla yksilöllisesti huonosti sulavia hiilihydraatteja, joita löytyy monista kasviksista (esim. sipuli ja valkosipuli), palkokasveista (pavut, herneet, linssit ja soija), maitotuotteista (erityisesti laktoosi), gluteeniviljoista (vehnä, ohra ruis ja speltti) ja kivellisistä hedelmistä. Myös purukumit ja hiilihapolliset juomat ovat ongelmallisia.

Monelle uuteen ruokavalioon siirtyminen on suuri ponnistus, johon tarvitaan tukea ja rohkaisua sekä käytännön opastusta keittiön puolelle. Moni on löytänyt avun Herkän vatsan kokkikoulusta, jonka tuoteperheeseen kuuluvat ruokakirja, kansalaisopistoissa järjestettävät kokkikurssit, tammikuussa käynnistyvät verkkokurssit ja erilaiset luennot. Lisäksi Pauliina järjestää ravintoon ja ruoanlaittoon liittyviä virkistyspäiviä yrityksille.

Järvenpään opiston kurssitarjonnasta löytyy 2016–2017 neljä herkkävatsaisille suunnattua ruokakurssia, joissa opetetaan eri teemoja. Suosituin on ollut kasvisruokakurssi, jossa tänä syksynä kokattiin vatsaystävällistä keittoa, tofu-porkkanapihvejä, munakoisopaistosta, kesäkurpitsalasagnea ja intialaista kasvisruokaa lisukkeineen. Myös syksyn välipalakurssille oli innokkaita tulijoita ihan jonoksi asti.

Kevätlukukaudella Järvenpään opiston kurssitarjonnasta löytyy vielä kasvipitoiset kana- ja kalaruoat ja gluteeniton leivontakurssi.

Kurssit ovat olleet tosi suosittuja, ja osa kursseista on täyttynyt muutamassa minuutissa ilmoittautumislinkin aukeamisesta.

Ihmiset ovat ymmärtäneet, että vatsavaivoista ei pääse eroon, ellei niiden eteen ole valmis tekemään työtä. Uuteen ruokavalioon perehtyminen on kuitenkin vaivan arvoista. Kun alkaa hoitaa suolistoa, se alkaa hoitaa sinua, ja moni löytää sitä kautta itselleen aivan uuden elämän.

Lue lisää Pauliinan ylläpitämältä FODMAP-keittiöni-sivustolta.

Teksti ja kuvat: Pauliina Tervo