Gepardin ja kilpikonnan kesytys yogaboxingin avulla

Opettaja Kari Timonen

Kehoni on liikkeissä hidas kuin kilpikonna ja mieleni juoksee gepardin lailla. Olen kokonaisuudessaan kahden hyvin erilaisen eläimen sekoitus: helpompia yhdistelmiäkin on maailmaan luotu.

Viime vuoden hain rauhaa mielelleni Kuopion kansalaisopiston Meditaation taito -kurssilta ja sain gepardin hännänpäästä kiinni. Vielä gepardini kaipaa taltutusta aktiivisilla harjoitteilla. Meditoinnin avulla olen oppinut jollain tasolla kuitenkin gepardiani hallitsemaan ja suuntamaan säntäilyä mielenkiintoni mukaan. Kilpikonnamaisia kehoni liikkeitä olen availlut juoksuharrastuksen avulla. Hitaasti mutta varmasti juoksuni voimistuu harjoitteluni edetessä.

Nyt saatkin mielikuvan mieleesi minusta juoksevana kilpikonnana.

Haluan kehoni liikkeisiin luotua edes palasen mieleni nopeasta gepardisuudesta. Siksipä ilmoittauduin tälle syksylle Yogaboxing-kurssille Kuopion kansalaisopistoon.

Joogaa ja nyrkkeilyä? Ei niitä saa eikä voi yhdistää yhdeksi! Joogahan on sielultaan kaikkea rauhaa ja rakkautta ja nyrkkeily edustaa väkivaltaa. Ei, ei ja ei.

Yogaboxingin opettaja ja lajin luoja Kari Timonen ajattelee toisin. Jooga on jo aikoinaan ollut sotureiden laji, jossa mielelle rauha on löytynyt vaativien kehon liikkeiden avulla. Nyrkkeily jos mikä vaatii kehon ja mielen hyvää hallintaa kuten joogakin. Nyrkkeily ei ole vain mätkimistä vaan mielen ja kehon rytmitystä. Nyrkkeilyssä joudut samalla iskujen myötä puolustamaan ja hyökkäämään nopeasti reagoiden tähän hetkeen, samalla miettien jo omaa sekä vastustajan seuraavaa siirtoa. Nyrkkeilyssä et käytä vain nyrkkejäsi vaan koko kehoasi mielesi johdolla. Jalkasi ottavat perhosen kevyesti tanssiaskeleita rytmittäen kehoa seuraavaan siirtoon.

Menin ensimmäiselle tunnille avoimin mielin jalassani villasukat. Kuvitelmissani ajattelin että tuntimme alkaa rauhallisesti joogan avulla kehoa avaten. Mutta, todellisuus olikin aivan toinen. Sain siirtää villasukkani ja joogamattoni liikuntasalin reunalle ja aloittaa lämmittelyn juoksupiirissä. Rivakan alkulämmittelyn jälkeen joogan kautta puimme pistehanskat käsiimme ja aloitimme pariharjoittelun. Hikisen tunnin päätteeksi seinäjoogailun kautta hymyilevänä suihkuun.

Keho ja mieli kiittävät yogaboxingista. Gepardin ja kilpikonnan kesytys jatkuu.

Teksti ja kuva: Kirsi Koponen