Selkosuomi

Tämä teksti kertoo,
mikä on kansalaisopisto
ja mitä kansalaisopistossa voi opiskella.

Kansalaisopisto on koulu,
jossa on erilaisia kursseja.
Kansalaisopiston kurssilla
voit aloittaa uuden harrastuksen
ja oppia uusia asioita
sekä tutustua uusiin ihmisiin.

Kaikki voivat opiskella kansalaisopistossa.
Voit tulla kurssille yksin
tai ystävän tai sukulaisen kanssa.

Kansalaisopistosta ei voi valmistua ammattiin.
Jokainen voi itse päättää siitä,
että haluaa opiskella kansalaisopistossa.

Voit mennä sellaiselle kurssille,
joka sinua kiinnostaa.
Kansalaisopiston nimi voi olla
myös työväenopisto, aikuisopisto tai opisto.

Kansalaisopiston kurssi kokoontuu
yleensä kerran viikossa.
Kansalaisopistoissa opiskellaan
usein iltaisin ja viikonloppuisin.
Kursseja järjestetään myös päivällä.
Yksi kurssikerta kestää noin kaksi tuntia.
Joskus kurssi voi kestää yhden viikonlopun.
Kurssit ovat edullisia.
Kansalaisopistoissa on myös paljon luentoja,
jotka eivät maksa mitään.

Internet-sivuillamme on kartta.
Siitä voit etsiä kansalaisopiston,
joka on sinua lähellä.
Internet-sivumme löytyvät
osoitteesta Kansalaisopistot.fi.
Jokaisen kansalaisopiston
omat Internet-sivut ja yhteystiedot
löytyvät samalta sivulta.

Kaikki kansalaisopiston kurssit
ovat kurssioppaassa.
Kurssiopas löytyy kansalaisopiston Internet-sivuilta.
Kirjastoissa on usein myös
paperille painettuja kurssioppaita.

Kansalaisopisto voi auttaa sinua
valitsemaan kiinnostavan kurssin ja
ilmoittautumaan kurssille.
Kysy rohkeasti neuvoa
kansalaisopiston toimistosta,
jos tarvitset apua.

Kansalaisopistossa voi opiskella
monenlaisia asioita.
Oikealla on esimerkkejä siitä,
mitä kansalaisopistossa voi opiskella.

Voit myös katsoa videon,
joka kertoo selkosuomella,
mikä kansalaisopisto on.
Kansalaisopistovideo löytyy
Youtube-videopalvelusta.

Video kertoo selkosuomella,
mikä kansalaisopisto on.
Videossa on myös suomenkielinen teksti.
Kuvat: Papunetin kuvapankki, papunet.net (Elina Vanninen, Sergio Palao / ARASAAC ja Sclera)

KÄSITYÖT
Käsitöiden kursseilla voi oppia esimerkiksi

ompelutöitä, puutöitä, metallitöitä tai askartelua.
kadentaidot_selkokieli

MUSIIKKI
Musiikin kursseilla voi opiskella esimerkiksi

laulamista yksin tai kuorossa tai
voi opetella soittamaan jotakin soitinta.
musiikki_selkokieli

KOTITALOUS
Kotitalouden kursseilla opetellaan ruuanlaittoa.

Voi oppia esimerkiksi leipomaan
tai tekemään eri maiden ruokia
tai valmistamaan erityisruokavaliota.
Erityisruokavalio tarkoittaa sitä,
että kaikki eivät voi syödä kaikkia ruokia.
Syynä voi olla sairaus tai allergia.
kotitalous_selkokieli
KIELET
Kielten kursseilla voi

opiskella erilaisia kieliä.
Voi opetella esimerkiksi
englantia tai japania
tai espanjaa.
kielet_selkokieli

LIIKUNTA
Liikunnan kursseilla voi

esimerkiksi jumpata
tai joogata tai tanssia.
liikunta_selkokieli
KUVATAIDE
Kuvataiteiden kurssilla

voi esimerkiksi opetella
maalaamaan tai piirtämään
tai tekemään keramiikkaa.
kuvataide_selkokieli
TIETOTEKNIIKKA
Tietotekniikan kursseilla

opitaan esimerkiksi
käyttämään tietokonetta
ja valokuvaamaan.
Voit myös saada apua
oman kännykän käyttöön.
tietotekniikka_selkokieli
YHTEISKUNTA
Yhteiskunnan kursseilla
opitaan ihmisestä ja kulttuurista.
Yhteiskunta tarkoittaa kaupunkeja
ja maita, joissa ihmiset asuvat.
yhteiskunta_selkokieli